lördag 2 januari 2010

Ont om tid

Vad svårt det är att hitta tiden till allt man vill göra. Jag som till exempel brukade sluka böcker (2-5 i veckan beroende på längden)har sedan Emma föddes knappt läst 200 sidor och det ur 4 olika böcker. Jag tänkte kanske att jag valt för tunga och svåra böcker, att jag behövde något mer lättläst eftersom läsningen blir ganska uppstyckad. Men icke. Jag kommer ingen vart. Och dessutom har jag valt "Dödgrävarens dotter" av Joyce Carol Oates som mitt val av bok i bokcirkeln. Förstå mig rätt, boken är bra (det lilla jag hunnit läsa) och jag har en otrolig lust på den, men det var kanske inte rätt bok att välja just nu, jag hinner nämligen bara läsa högst 2 sidor i taget så jag kommer aldrig in i den.

Sverige-resan var den första på många år då jag inte köpte några böcker. Jag gick inte ens in i en bokhandel! Att det var jul och jag ändå fick med mig böcker hem gjorde ju sitt till, men det gav ändå en liten känsla av att det var något jag glömt när jag packade väskan för tillbakafärd.

I vanlig fall brukar jag inte ha så många olästa böcker i bokhyllan då jag alltid kastar mig över de nyinköpta, men nu har jag ett tiotal som står där och hånar mig så jag knappt vill se åt bokhyllan. Nä hånar är kanske ett starkt ord men jag kan ibland få lite småpanik när jag tänker på alla halvlästa böcker som ligger på sängbordet och alla de andra, inte ens öppnade, böckerna som står i hyllan. Det kliar i fingrarna.

Nu är det så att det är betydligt lättare att se en film eller något på datorn med en liten jollrande bebis brevid sig, än att försjunka i en bok. Som tur är har jag lånat med mig 5 säsonger av "Bläckfisken" från Sverige. Men det är inte helt genialiskt då serien är på italienska och jag måste vara ganska koncentrerad då jag tittar eftersom jag måste hänga med i textningen.

Det är väl bara att inse kanske att så länge Emma är liten få jag vara lite mindre kulturell dvs både se och läsa lättsmält. Tack och lov för SVTplay som ändå ger lite mer än de spanska digitalkanalerna. Såg igår både det första avsnittet av "stjärnorna på slottet", som faktiskt var riktigt underhållande, och det första avsnittet av "Olycksfågeln" en dramatisering i två delar av Camilla Läckbergs bok med samma namn (såg "Stenhuggaren" när jag var i Sverige). När det är på ett språk jag kan (svenska, engelska eller spanska) har jag inga som helst problem med att hänga med även om dottern pockar på min uppmärksamhet. Och är det sen dessutom på datorn eller dvd kan man ju alltid pausa om det skulle behövas.

När det gäller böckerna måste jag helt enkelt ta mig tid. Kanske borde jag helt enkelt överlåta dottern till maken och gå ut och sätta mig med min bok på ett fik. Trisst bara när det är så kyligt och rått ute. Alltid goast att läsa en bok uppkrupen i soffan med en kopp te och en filt över benen.

Nej nu måste jag skärpa mig! Allt detta är ju bara undanflykter. Emma sover ju nu och här sitter jag och tar upp övärderlig bokläsartid med att blogga...

1 kommentar:

  1. Känner igen det, fast jag inga barn har. Har dock lyckats läsa en del böcker och jobbar mig neråt i högen. Oates har jag ännu inte hunnit fram till och på grund av vår omboknng kommer jag dessutom missa litteraturträffen : / MEN jag har absolut för avsikt att läsa boken och kan alltid bidra via nätet på ngt sätt (ni kan ha mig på Skype-chatt : D).

    Jag såg också Olycksfågel igår, men ska bort ikväll och missar så sista delen (om jag inte hänger på reprisen kl haöv 2 i natt vil säga). Tyckte absolut den var bättre än Stenhuggaren, som jag inte tyckte var en höjdare alls. Har väldigt svårt för Patrik i filmerna (fortfarande) : (
    Om du undrar, tihi.

    Kram

    Ps. Och du, skit i böckerna och fortsätt blogga. Me like ; ) Ds.

    SvaraRadera