onsdag 30 december 2009

Vår härliga julsemester i Sverige

Nu är vi hemma i Puerto igen efter 10 dagars semester i Stockholm. Det blev en riktigt vit jul och kallt så in i bomben! Vi har varvat mys med familjen med shopping och fika i stan. Det var första gången Luis var med och firade jul i Sverige och då det dessutom är Emmas allra första jul och första Sverigeresa blev det för mig en extra speciell och oförglömlig jul.
Här följer nu lite foton från vår semester med början på Arlanda och slut i Barcelona.


Jag och min lilla nalle väntar på Arlanda Express.


Så här vitt och fint var det i Bagis när vi gav oss iväg ner till stan för att fixa svenskt pass till Emma.

På tisdagen behövde min syster gå lite ärenden på stan så jag och Luis tog med oss Emma och min systerson Frank ut för att åka pulka. Det var fint väder och jättemycket snö så vi fick en riktigt härlig och kall eftermiddag i pulkabacken. När vi kom hem frös Luis så han tog med sig Emma upp medan jag och Frank stannade kvar på gården för att bygga en "snövampyr". Tyvärr var det ingen kramsnö så vi gjorde varsin snöängel i stället.


Frank sitter nöjd i sin pulka.


Mina älsklingar fick pälsa på sig ordentligt.

Varje år äter vi en god företagsjulmiddag med AI (mammas företag som nästan hela familjen jobbar för). I år var även de anställdas familjer med. Vi var på Libanesen på Högalidsgatan. Det är en liten mysig libanesisk kvarterskrog där man äter otroligt gott och otroligt mycket. Efter 18 metzerätter stod vi i fyra hörn och då väntade fortfarande 2 varmrätter, efterrätt, kaffe och frukt!! Men oj vad det var gott!


Frank under bordet på Libanesen.

I min familj börjar julaftonen med strumpa på morgonen. I år fick jag en dvd-samling med 3 filmer av Agnès Jaqui. Tack snälla tomten!
Vid lunch börjar familjen komma. I år var det mina föräldrar, min storasyster och hennes man och son samt hennes mans mamma och syster, min lillasyster och så jag, Luis och Emma förstås, dvs 9 vuxna och två barn. Ganska lagom.
Vi har julbordknytis då alla tar med sig lite olika rätter. Efter mycket god mat, mumma och sång brukar det vara dags för Kalle. Sen blir det kaffe och mammas hemgjorda supergoda mandelmusslor med grädde och färska hallon! Och så är barnens (dvs Franks) väntan över och tomten plingar på dörren. Trots att vi beslutat att de vuxna bara ska ge en present (lite som den hemlige kompisen) var det i vanlig ordning hur mycket julklappar som helst under granen och Frank och Emma fullkomligt överöstes av presenter. Jag fick i år en present av min stora syster, en jättefin randig amningströja och en muminmugg med Sniff på(jag älskar muminmuggar). Av tomten (dvs mamma) fick jag dessutom en bok, "Arvet" av Tamara McKinley.
När så tomten har gått och alla presenter är öppnade sitter vi mest och myser. Det var en riktigt avslappnad och härlig julafton i år. Och det var så kul att vi hade så mycket snö. Jag tror aldrig jag varit med om en så vit jul förut, men så är jag också uppvuxen i snöblaskets Skåne.


Finklädda flickor på julafton.


Hela familjen myser framför Kalle.


Tomten kom i år också.. Lite läskig var han allt.


Utslagen superhjälte!
Efter en lång julafton med mycket julpirr, paketer och spring somnade Frank på mormors säng.



Moster Malin flyger flygplan med Emma som har på sig sin nya fina pyjamas hon fick i julklapp av mormor och morfar.

Vi stannade i Barcelona på vägen hem där en av Luis bästa kompisar bor. Det blev en kort visit då vi bara stannade knappt en dag och vi var ganska trötta när vi kom fram. Men vår vän tog oss med på restaurang och efter ett gott mål mat var vi redo att ta oss ann staden. Det blev inte så mycket turism den här gången men vi hade det väldigt trevligt.


Hon börjar bli en riktig globetrotter Emma. Här i Barcelona där vi spenderade gårdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar