tisdag 15 december 2009

Rendition

Jag skulle skrivit om den här filmen redan igår men tiden räckte inte riktigt till. Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad den gick åt till, den liksom bara försvann. Jag vaknade på morgonen och plötsligt var det kväll. Det faktum att Emma var vaken större delen av dagen och bara sov med 10 minuters intervaller gjorde nog sitt till.

Här kommer så det jag tyckte om filmen Rendition:

Rendition är en stark film om terrorism, "lagliga" bortföringar och politiker som inte vågar gå imot dem som har den verkliga makten rädda för att ses som "Bin Laden lovers". Det är också en film om civilcourage och kärlek. (För handling se inlägget Filmkväll)

Den 11 september blev starskottet för en mängd politiska övertramp oh kryphålslagar. Plötsligt fick en lag (att kunna hålla en misstänkt terrorist på obestämd tid och utan att denne har några som helst jurididka rättigheter), som tidigare bara användes i väldigt specifika fall, en otrolig genomslagskraft. Det är just det här som Rendition tar upp. Bra skådespelarinsattser av Omar Metwally, Jake Gyllenhaal (som möjligtvis kunde spelat ut lite mer), Reese Witherspoon och inte minst min favvis Meryl Streep, gör att filmen känns trovärdig och absolut sevärd.

Jag har annars tröttnat lite på alla dessa amerikanska "terrorist"-filmer som kommit under de senaste åren. Man pallar liksom bara så mycket av den amerikanske hjälten som "Come to save the day".
Men den här filmen gillar jag. Mycket beror på den kärlekshistoria mellan två egyptiska ungdomar som byggs in paralellt med huvudhistorien. Jag tänker inte säga för mycket om den då jag inte vill förstöra för någon som vill se den utan hellre diskuera senare i så fall (tjejer vi kanske ska starta en filmklubb också..)

Jag ger filmen 7,5/10 Det vill säga väl godkänd!

2 kommentarer:

  1. Hur ska vi kunna sitta tysta och titta på en film??

    Puss på dig och lilltjejen.

    SvaraRadera
  2. Nej se den ihop skulle ju inte funka... men var o en på sitt håll eller bio med eftersnack kanske. Snart har vi så många aktiviteter vi vill hålla på med att vi inte har tid för män och barn haha :-)

    SvaraRadera