onsdag 2 december 2009

Julstädning

Jag är inget stort fan av städning. Visst gillar jag att ha det rent omkring mig men så länge det ser prydligt ut och är rent på toaletten och i köket, så bryr jag mig igentligen inte om det är stökigt i garderoben eller att badrumskåpets innehåll ligger i en enda röra. Dammsugning och torkning av golven brukar maken stå för, förutom de få gånger om året som jag får ett ryck och tycker det är dags för en grundstädning. Detta brukar bl a hända när det börjar närma sig jul. Tidigare år har jag i stort sett gjort hela städningen på en dag och då jobbat 12 timmar i sträck men i år och med tanke på att jag bara får korta stunder när jag kan jobba fritt får jag ta det det i etapper. Av någon anlednig börjar det alltid krypa i fingrarna och jag går in i städfrenesi när jag är som tröttast. Så hände idag..
Emma somnade inte förrän vid halv tre i natt och jag var tvungen att gå upp vi halv sju för att åka iväg och ta blodprov på morgonen. Jag hade nog tänkt passa på att sova lite tillsamman med Emma när vi kom hem igen men det blev liksom inte tilfälle. I stället började jag plocka ur diskmaskinen och därifrån gick jag på köksskåpen. Emma var vaken hela tiden men satt i sin babysitter och tittade uppskattande på (eller så vill jag tolka det). När köket var klart gick jag över till hallen. Både jag och Luis har en tendens att hänga allt från jackor till väskor och tröjor på de få krokarna vi har uppsatta för ytterkläder i hallen och häromdagen trillde hela schabraket ned. Vi har därför haft våra jackor liggande på en stol i vardagsrummet i några dagar och sånt pallar jag bara inte, vi har litet nog som vi har det.
Det är otroligt vad mycket man har som man helt enkelt glömmer bort om man inte ser det. Under lagret av kläder hittade jag inte mindre än fem handväskor, två strandväkor och tre ryggsäckar. Var kom de ifrån?? Nu ligger de i en hög på sovrumsgolvet istället i väntan på att jag ska fixa plats i vår kanape (under sängen) vilken jag troligtvis kommer att börja rensa i imorgon.
Jag hann i alla fall en ganska bra bit idag. Garderoben ser välordnad ut,den är dock något tom för tillfället. Jag har nämligen tagit ut sommarkläder och mamma-kläder. Även dessa ska under sängen, men först måste jag ta upp vinterkläderna. Jag undrar just om jag kommer tt hitta något litet ynka plagg som passar mig nu. Nån stickad tröja har jag nog som kommer funka, men väskan med jeans får nog ligga kvar ett tag till jag skulle inte ens få upp dem över knäna om jag försökte. Var jag verkligen så smal innan graviditeten? Det verkar helt ofattbart nu. Men men, jag ska nog komma i dem igen nå dag... Åh, mina älskade slitna jeans, -until you fit again!
Hoppas nu bara jag har samma städlust imorgon...

1 kommentar:

  1. OMG!! Jag är så impad. Här håller allt på att förfalla totalt. Inte ens toan är riktig ren, du förstår ... usch!! Jag brukar städa så där duktigt när söta mor är här, eller hon städar menar jag.

    Jag hoppas att allt är bra med er förutom denna städfrenesi. Kram.

    SvaraRadera