tisdag 12 januari 2010

Vardag igen och Jehovas kommer

Efter en lång semester är allt nu tillbaka i det vardagliga lunket. Maken har varit ledig länge och det har varit både mysigt och skönt att få lite hjälp och avlastning med Emma. Det är konstig att man blir så trött fast man igentligen inte gör något. Varje ledig stund (dvs när hon sover) går åt till att antingen jobba eller städa, vilket gör att man inte kan koppla av riktigt själv.
Idag kom dessutom Jehovas och knackade på när Emma precis hade somnat och jag skulle sätta mig vid datorn. Jag är för snäll för att slänga ingen dörren eller inte öppna så jag stog där en stund. Jag är inte alls troende själv men jag tycker det är ganska intressant att diskutera religion och tro. Synd bara att de villar bort sig så snabbt i sina argument. Idag blev det dock en bra diskussion om kvinnans roll i hemmet och i världen. De såg sig själva som underställda mannen vilket jag direkt satte mig upp mot som ni kan förstå. Detta är ett direktcitat av dn äldre av dem(översatt av mig naturligtvis): -Jag är ingen slav men min man är hemmets överhuvud och jag överlåter till honom att de tyngre besluten. Min man tar hand om mig och jag tar i min tur hand om barnen och hemmet. Det är svårt att låta bli att diskutera med någon som säger så..

1 kommentar:

  1. Så sant så sant... ibland är det enklast att släppa diskussionerna, i alla fall o man redan från början vert vad det slutar i (inget vettigt alls).

    Kram

    SvaraRadera