tisdag 24 november 2009

Julkort och fönsterpynt

Dags då att börja måla årets julkort. Förhoppningsvis kommer jag även få iväg dem i år. Flera gånger har nyåret kommit och gått när jag hittat en prydlig liten hög färdigadresserade julkort på en hylla och ännu en gång förbannat min glömska, eller snarare lathet då det varje år börjat med att jag inte orkade ta mig ner till posten. Till slut har det helt enkelt gått så långt att jag förträngt att jag måste till posten.
Kanske är jag för ambitiös som målar mina julkort själv men det har blivit lite av en tradition eftersom jag tycker att det är så kul. Så i grund och botten gör jag det ju för min egen skull.

Jag försöker variera stil och motiv varje år. Vissa år har jag ett tema (typ Lucia) andra år skickar jag svartvit-tecknade kort, nåt år kanske ironiska, gittrande eller helt enkelt helt vanliga klassiska julkort (tomtar, granar, paket osv).
I år lockas jag lite av fönsterpynt-motiv. Hur brukar vi pynta i våra fönster?, eller kanske Hur skulle vi kunna pynta i våra fönster? Ännu ett motiv skulle kunna vara Hur ser fönsterpyntet ut utifrån?

I Sverige brukar det fönsterpyntas ganksa mycket. Nästan alla hem har t ex en adventstjärna, många har dessutom flera (vilket kan kännas lite överdrivet ibland,speciellt om alla stjärnorna är likdana eller om man hängt flera i ett och samma rum). När jag var liten fanns det inte så många typer av stjärnor som det finns idag. I vårt hem hade vi den numera klassiska orange papp-stjärnan. Av nostalgiska skäl sätter jag faktiskt upp just en sådan i mitt fönster varje jul (detta år kommer den att sättas upp i Emmas rum).

I många hem lyser elektriska ljusstakar i fönstren, även de har utvecklats vad gäller form och färg. Vi hade aldig elektiskt ljus i fönstren hemma hos oss (med undantag för en liten orange ljusslinaga runt gardinstången i köksfönstret).

Ett pynt som jag aldrig har förstått mig på är den fejksnö som en del människor sprejar i sina fönster. Jag antar att det innefrån ska kännas som att man tittar ut över ett snöigt landskap men effekten förtas ju när man står utanför och tittar in. Det som är ännu mer otroligt är att även en del spanjorer här nere i Andaluien sprejar fusksnö i fönstren!! Då är det ju inte bara fult utan helt galet med tanke på att här aldrig någonsin snöar!!

Ett personligt favoritpynt att hänga i fönstret är en apelsin fullproppad med nejlikor upphängd i ett rött sidenband. Det är inte bara vackert utan sprider också den där särskilda doften av jul som jag annars saknar härnere (plastgran och barrdoft på flaska är inte ett alternativ i mitt hem).

Om man har fönsterbräda, vilket de flesta svenska hem har och mitt svensk-andalusiska hem saknar, finns det nästan lika många vaianter på hur man kan pynta som det finns fönster så jag kommer nog inte få några svårigheter att komma på motiv till mina julkort. Tar jag mig i kragen så kommer jag säkert få iväg dem också :0)

2 kommentarer:

  1. Julkort ja, det "måste" man ju göra. Jag är inte lika ambitiös att jag målar själv - men klipp-och-klistra funkar det med : )

    På tal om fönsterpynt... har alltid undrat, vem f*n har stulit mina fönsterkarmar?! Gillar att ha blommor, ljusstakar, etc. i fönstren. Inte här inte : (

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vet, visst är det hemskt att inte kunna ha blommor i fönstren... vad det gäller ljus så har jag fått kompromissa och ha det i hänglyktor.. Funkar det med.

    SvaraRadera