lördag 27 februari 2010

Uppdatering från Sverige

Helg i bagis. Emma har precis somnat bredvid mormor och jag passar som vanligt på med sådant som inte hinns med när hon är vaken, som t ex att blogga.
Veckan har varit lugn och skön. Det har ju varit så mycket snö att vi inte har haft annat val än att hålla oss inomhus då tunnelbanetrafiken härifrån till stan inte fungerat alls under nästan fyra dagar. Nu är den dock igång igen, men så är det ju helg och då brukar inte citybesök vara så kul. Däremot ska jag försöka få lite barnvakt på måndag så jag kan gå på bio.

Om några timmar kommer min syster, hennes Frank och Franks farmor Margit på lunch. De ska bli kul. Emma mår också som en liten prinsessa när det är mycket folk omkring, speciellt eftersom mycket fokus ligger på henne ;-)Förhoppningsvis kommer det vara så mycket stoj och lek att hon somnar dödstrött ikväll och låter sin stackars mamma sova mer än två timmar itaget.

Hon har aldrig haft problem med sömnen förut men av någon anledning har hon börjat gny mycket under natten och slänger huvudet fram och tillbaka som om hon inte kan hitta en skön sovposition (mardrömmar?) så hon håller mig vaken även om jag tror att hon sover själv. I natt har jag dessutom mått lite illa och inte kunnat sova pg a det. Egentligen är det konstigt vad kroppen kan vänja sig vid. Innan jag blev mamma skulle jag aldrig pallat en dag då jag bara fått några timmars sömn, men nu är det som att bara en 10 minuters powernap fyller mig med energi. Skulle ju kunna lägga mig en stund nu när lillan sover men nu har jag plötsligt jätte mycket ork.

Över till något helt annat nu.

Igår gick jag och min syster still en barn-secondhandaffär här i Bagis. De hade jätte mycket fina grejor och jag fick med mig ett par mjukisbyxor, en jättefin jeansklänning med fjärilar på som Emma kan ha i vår, samt fyra fina barnböcker. Systern tyckte också det var perfekt för hon fyndade galonbyxor, regnjacka och raggsockor till sin 4åring (snart 5)som är helt perfekta att ha utanpå termobyxor i blötsnön.

Emmisen somnade naturligtvis så fort vi kom ut. Inte konstigt när hon kan ligga så där gott inbyltad. Hon sov dock bara så länge, när vi kom hem igen, att jag hann ta det här fotot.


Fina böcker inhandlade secondhand.

Jag hade tänkt att jag skulle köpa med mig en del grejor hem från Sverige (barnböcker på rean osv) men det kommer jag inte behöva. Min syster kom hit igår med en stor kasse med böcker, leksaker och annat som Emma fick ärva.


Vad bra det är med mostrar och kusiner.

Nu verkar det som att lillan har vaknat där inne så jag säger hej för den här gången.

3 kommentarer:

  1. Hej Sally! Följer din blogg och spanar in alla fina bilder på lilltösen. Kul att kunna följa henne och dig i vardag och helg och på din resa hit till Sverige. Hälsningar från Småland till Bagis och alla.

    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt ni har det!! Blev ananaspajen god?
    Saknar er som tusan!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Klart det är svårt att sova när man har spänning runt om kring sig hela tiden :)

    Ser ut som du behöver ett flyg för bara barnsaker när ni skall hem *LoL*

    SvaraRadera