onsdag 10 februari 2010

Husets linsoppa

I Lördags hade vi bokcirkelsträff hemma hos mig. Även om jag inte hade läst ut boken var det en bra träff med bra snack och det är alltid lika trevlig att träffa tjejerna. Naturligtvis blev det en hel del annat prat än om boken men jag tyckte ändå att vi lyckades hålla oss till ämnet en ganska bra stund.
Efteråt bjöd jag på lite mat. Det blev linssoppa och paj samt chokladmousse till efterrätt. Alla tjejerna verkade tycka att det var gott, speciellt soppan som jag har lovat skriva upp receptet på här på bloggen. Här kommer det:

Husets linsoppa
till 3-4 personer

2 dl (200g) gröna linser
3 medelstora potatisar
1 stor gul lök
2 msk olivolja
2-3 tsk milt paprikapulver
1 liter vatten
1 burk krossade tomater
1-2 lagerblad
1-2 tärningar grönsaks- eller hönsbuljong
1 tsk salt
1 msk honung
2 vitlöksklyftor
bladpersilja

Skala potatisen och skär dem i små kuber. Skala och hacka löken. Fräs löken i en rymmlig kastrull på ganska låg värme då löken inte ska brynas bara mjukna och bli genomskinlig. Pudra över pakrikapulver och rör om. Lägg i potatisen och linserna (linserna kan blötläggas två timmar innan för mjukare konsistens, jag brukar inte göra detta då jag inte tycker att det behövs).
Slå i vatten och krossade tomater. Lägg i lagerblad och buljongtärningar. Koka under lock i ca 30 min (eller tills potatis och linser mjuknat). Salta mot slutet med knappt 1 tsk salt. Smaksätt också med honung och pressad vitlök. Strö generöst med hackad bladpersilja över soppan.

Bon apetit!!

2 kommentarer:

  1. Grymt god och såååååååååååååååå trevligt.

    Kram på er vackra flickor : )

    SvaraRadera
  2. Visst hade vi trevligt! Supertrevligt till och med :-) Ska definitivt prova att göra linssoppan!

    Kul att vi ses på fredag!

    Kram till er båda

    SvaraRadera