måndag 20 september 2010

Hur blev det så här?

Vill inte skriva något långt hat-inlägg om hur avskyvärt jag tycker det är att det racistiska partiet SverigeDemokraterna fick 5,7% av det svenska folkets röster och därmed får vågmästarroll i riksdagen. Alltså ska jag försöka hålla det kort.
Frågan är varför högerextremistiska partier runt om i Europa har så många sympatisörer just nu. Jag tycker det är riktigt läskigt att höra hur länder som Frankrike praktiskt taget planar romerska läger med marken, hem för hundratals barn. Eller hur en partiledare (tror han var ungersk) satt i tv och pratade om hur han ville utrota judarna en gång för alla..
Och nu Sverige! Jag har kanske fortfarande någon slags falsk drömbild om vad jag tror att Sverige fortfarande är, så som landet var när jag växte upp. Då vär Sverige ett rikt land med god ekonomi och välutvecklad välfärd. Det bästa landet i världen. Så har jag förstått att det inte längre är. Borgarna har grävt ur välfärden och tagit från just dem de säger sig värna om, pensionärenrna och barnen i skolan. Det ska löna sig att jobba och gud bevare den som blir sjuk eller arbetslös!
Är det då borgarnas fel att SD har fått sådana framgångar? Nej det tror jag inte, visst att ökad fattigdom föder ilska och hjälplöshet hos många människor, så indirekt kanske Alliansen bidragit genom sina olika åtgärder men frågan är så mycket mer komplex.
Nu återstår bara att se om SD kommer att få något som helst inflytande eller om de andra partierna verkligen menar vad de sa på valdagen och inte "tar i SD med tång".
Jag har egentligen bara en sak att säga vad gäller SverigeDemokraternar intåg i den svenska politiken: Usch!!!!!

1 kommentar:

  1. Försöker se det positivt... Det var trotts allt 94.3% som inte röstade på SD.

    Utan att vara för politiks vill jag dock säga att tack vara alliansen är vi faktiskt det land med lägre arbetslöshet efter krisen än förre, och lägre statssskuld efter krisen än före .. ..faktisk färre skandalösa vårdfall nu än tidigare (S har bara glömt att V kritiserade dem för samma sak som S nu kritiserar alliansen för )

    Oavsett politisk åsikt delar jag dock din åsikt om SD, Usch!!!!!

    SvaraRadera