tisdag 7 september 2010

Dagisbarn

Det var en lite smånervös men glad mamma som lämnade över sin dotter till dagispersonalen igår måndags. Första dagisdagen och flickebarnet blev helt till sig när hon såg alla barn, leksaker och nya rum att utforska. Första dagen fick föräldrarna vara med hos barnen på dagis. Det är verkligen jättefint så jag vet egentligen inte vad det är jag varit så orolig över. Installationerna är fina, dock är det en ganska liten avdelning där 20 ett-åringar ska samsas om 3 fröknar. Det stora plusset är att det finns en stor trädgård utan risk för rymmning samt att barnen får lagad mat varje dag! Några nackdelar jag kan se redan nu är att alla barn ska lämnas och hämtas vid exakt samma tidpunkt (d.v.s. lämning vid halv 10 och hämtning innan maten 12.15 eller efter vilan 16.00). Det medför en viss trängsel vid dörren och man får som förälder ingen tid alls att prata igenom sitt barns dag med fröknarna. Kanske är det bara som det verkar nu i början men det känns lite stressigt inte minst för fröknarna som måste ta 20 barn på samma gång (vissa av dem storgråtandes, (dock inte min)).
En annan nackdel är att barnen har skor på sig hela dagen (förutom när de vilar, vilket måste bli väldigt bökigt på vintern.. Jag ska nog försöka få dem att inse det vettiga med mockasiner...


Min vackra Emma, första dagisdagen!

1 kommentar: